tisdag 13 februari 2007

Dagboksinlägg om självacceptans

Det finns många orsaker till varför jag ännu inte har kommit ut:
  • Jag måste själv acceptera vem jag är innan jag tillåter andra människor att besluta om de tänker acceptera mig eller inte.
  • Det är klart att jag har märkt att folk misstänker att jag är bög. Jag är 23-år och har inte haft en flickvän sedan högstadiet, men bara tanken på att komma ut gör mig spyfärdig.
  • Jag är så förbannat orolig över hur folk kommer att ta det och jag är liksom inte redo på att människor som nu gillar mig, inte kommer att göra det längre.
  • Jag är heller inte tillräckligt trygg i mig själv ännu för att kunna försvara mig och stå upp för den jag är. En dag kommer jag att vara det, men inte idag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske är det klokt att vänta tills du vet vem du är, kanske är det det inte... Önskar jag kunde ge dig några svar...

Men egentligen: Om de inte kan acceptera dig, är de då värda att vara dina vänner, familj osv? Jag tror det är där du fåpr börja, med att fråga dig själv vad som kan hända och vad du isf ska göra.

Stan sa...

Trollhare:

Nej, egentligen är de i sådant fall inte värda det. Och precis som du säger så är det väl just det som jag måste börja förbereda mig på, både praktiskt och mentalt.

Fred sa...

Men du är ju i processen, du tänker på det. Det måste få ta sin tid, och du måste göra det i din takt. Håller dessutom med Trollhare. Vänner är man om man finns där no matter what. Dessutom är min erfarenhet att man ofta förstorar upp hur de kommer att reagera. Många har säkert redan förstått läget, andra är just riktiga vänner och tycker inte det spelar så stor roll för er relation.

Stan sa...

Fred:

Jo, det är väl lite så jag upplever det också. Som med det här med bloggen. Det är jobbigt att ha den. Men samtidigt är det riktigt skönt att få vädra sina tankar. Jag är tacksam att du, trollhare mfl har lämnat kommentarer. Det betyder enormt mycket.