söndag 18 mars 2007

Larv (pojke), puppa (smygbög), fjäril (fjolla)?!




Igår fick jag ett meddelande från en kille på qruiser. Vi pratade rätt länge och det visade sig att han var ute i skolor och föreläste/pratade om HBT-personer. Han berättade en del om hur det hade varit för honom när han kom ut.

Vi kom in på det här med identitet efter att man kommit ut som bög. Han förklarade att när han kom ut så blev han mer "maskulin" och att han alltså var mer feminin som smygbög. Det här var något som jag inte riktigt kunde ta in. Det går liksom emot alla de föreställningar jag haft.

Fördomsfull som jag är var jag helt säker på att det motsatta hände, alltså att en feminiseringsprocess startade efter att man kommit ut som bög. Att alla år av hämningar skulle släppa och resulterar i en fjolla. Visst, jag börjar förstå att det är ganska individuellt och att man inte ska dra alla över en kant. Men, som sagt, jag är fördomsfull, men jag lär mig.

Hur har det varit för er? Någon som orkar dela med sig till en förvirrad smygbög?

6 kommentarer:

Kim da Costa sa...

Smygbögen kanske vill signalera sin läggning genom fjolleri medan den utkomna bögen inte har det behovet.

Anonym sa...

Håller helt med Kim. :-)

Fred sa...

Nje... jag tror det är väldigt olika. Hela spektrat finns, men en vanlig variant är annars att man är fjolligare ett tag precis när man kommit ut, som nån slags reaktion på allt man hållit tillbaka, och på känslan av att man kan göra vad fan som helst, för att sedan sansa sig igen. :-)

Stan sa...

Kim m & honkenponken: Ok, jag förstår. Hur upplevde ni det då?

Fred: Låter betryggande! Sånna här tankar kanske framstår som larviga för er, men det är faktiskt sånt här jag tänker mycket på, med identitet etc.

Anonym sa...

De flesta jag sett komma ut förändras inte särskilt mycket på skalan macho/fjollig. Däremot är det många som, när de börjar bottna i att ha kommit ut, börjar haka på att fjolla till sig, antingen på kul med kompisar, eller av osäkerhet. Jag tror det beror mest på på vilka du hänger med ute.

jag håller med Fred om att dett blir en slags reaktion på det det som hållits inne, men det kan ta sig många uttryck. Ibland i fjollighet, ibland annat ;)

Men det kan vara bra att komma ihåg att det är inte machobögarna som är hjältarna i böghistorien. Fjollorna och transorna var det som slog tillbaka mot polisens trakaserier i baren Stonewall i new York 1968 (eller så), det som räknas som början till allas vårt komma-ut.

Stan sa...

Sven: I get what you're saying. Ganska sjukt det där egentligen, först ska man kategoriseras som bög, för att sedan ytterligare kategoriseras , antingen som fjolla eller macho. Inte undra på att det kallas process!

NYC Stonwall 1968, jag måste genast fördjupa mig!